Tuesday 5 July 2011

Stemningsrapport fra Brasilien

- The land of meat! (dog fandt en jeg dejlig cremet vegansk smøreost i dag)

Efter nogle dage i Juiz-de-Fora, Brazil, begynder jeg nu at finde mig rette her, hvor jeg skal være de næste 6 uger. Jeg har mødt en masse søde åbne og varme mennesker, deriblandt en hel masse "aisec'ere" (den studenterorganisation jeg rejser med), som prøver alt hvad de kan, at lære mig lidt portugisisk...
Jeg har fået en madras at sove på hos en ung studine, Natalia, som studerer journalistik på universitet. Hun har sin egen lille lejlighed nærmest i centrum, så det er rigtig hyggeligt. Mange af lejlighederne her har en dørvogter, som lukker os ind og ud af lejlighederne, så dem øver jeg med mit meget sparsomme portugiske med.
På gaderne kører en masse, specielt hvide, folkevognsrugbrød rundt blandt gamle "boblere" (ja, jeg har altså glemt hvad de hedder), heste/æselkærer, porche cayennes, udkørte biler, toyataer og mere "normale" biler... Her er et kæmpe miks af folk fra alle verdensdele, dog er der langt imellem de blonde piger... Fortovscafeerne sælger øl, lokale delikatesser, masser af søde madvarer (de lever i en sukker-boble) og kød. Busserne kommer og går som de vil, og hvor vi i DK har specielle pladser til ældre, gravide og børn har de et ekstra: overvægtige mennesker. Men billetlugen er heller ikke indrettet til overvægtige folk, så de er nødt til at blive foran i bussen, hvorimod os andre bliver sluset igennem ned bagtil.
Ja, og vejret: Rigtig dejligt varmt nogle dage (28 grader), andre dage er det kun 17 grader. Det er dog normalt ret koldt om natten, hvilket gør at morgenerne er ret kolde også. Så lidt som en god dansk sommer! Og i aftes fandt jeg ud af at hvordan man tager et varmt bad her, så det var lækkert efter en del kolde bade...

Aldeia SOS (hvor jeg arbejder) er et børnehjem, som har cirka 50 børn tror jeg. Det ligger i en lille "landsby" uden for Juiz-de-Fora, og der er cirka 14 huse med en 8 børn i hver med børn i alle aldre. De bor hver med en social-mum, som sørger for mad og husholdning for børnene. Vi er 6 mand der arbejder på projektet, en pige fra Østrig, 2 fra Colombia og 2 unge mænd fra henholsvis Tyrkiet og Egypten. I dag fandt jeg ud af at vi er de første til at starte op med et projekt på børnehjemmet igennem aiesec, hvilket er lidt af en udfordring (vi havde alle fået det indtryk at projektet allerede var godt i gang...). Men på den anden side kan det gå hen og blive ret spændende, da vi så kan sætte vores eget præg på det og selv prøve at starte noget op. I de 2 uger projektet har kørt, har trainees'ne (det er det jeg er) arbejdet 4 timer mandag og onsdag samt 2 timer tirsdag og torsdag, og ikke følt at de har fået noget ud af det og nok også været lidt skuffet over at være kommet til noget som ikke kører, men nu virker det som om vi kan få sat lidt skub i tingene. Målet med projektet er groft sagt at give børnene håb og drømme for fremtiden - Udvide deres horisont og give dem lyst til at lære, samt lære dem spansk og engelsk. For de ansatte på børnehjemmet har vi i dag findet ud af at vi skal lavenogle workshops ang. entrepreneurship og leadership (der ryger altså nogen ord en gang i mellem når man veksler mellem mange sprog:) ), samt sprog-kurser. Så jeg glæder mig rigtig til at komme i gang med de forskellige ting og planlægge hvad der skal foregå. I morgen skal børnene have spansk om formiddagen og om eftermiddagen er der startet et "life project" for de ældre børn, og så er det meningen at vi skal have børnene til at tage billeder af hinanden som de kan klistre på en mappe som vi laver til dem/med dem for deres skolesager. I dag lærte vi (jeg lærer de samme ord på portugisisk - smart!) de engelske ord for kroppen. Mere om projektet senere! Og snart kommer der også billeder... I dag fandt børnene ud af at man jo kan tage billeder via mobiltelefonen, så det havde de det vældig sjovt med, men dem kan jeg ikke lige få lagt ind på computeren.
I aften skal jeg mødes med min buddy Thaysae og låne hendes norsk-portugiske ordbog, og derefter mødes med nogle andre til ost og rødvin. Til weekenden er vi ved at planlægge en tur til noget der hedder Ilha Granda i nærheden af Rio de Janiero (en smuk ø hvor der skal være en festival hen over weekenden), så det er spændende!

Beijous Johanne

No comments:

Post a Comment

Please, drop a line!